صنایع دستی مشهد

صنایع دستی مشهد

سوغات و صنایع دستی مشهد

هنگام سفر به مشهد مقدس از صنایع دستی این شهر قافل نشوید. سفر به مشهد هم زیارت است و هم سیاحت، اما نباید این را فراموش کرد که مشهد قطب صنایع دستی کشور نیز هست. صنایع دستی مشهد از سوغات مشهد است که در هنگام سفر با تور مشهد، و هنگام گشت و گذار در مراکز خرید مشهد می توان دید. سخت است صنایع دستی مشهد را دید و از آنها خرید نکرد. آوازه صنایع دستی مشهد همانند مروارید خلیج فارس - جزیره کیش در سرتاسر کشور پیچیده و این آوازه و شهرت بی دلیل نیست. این دست سازه های بسیار زیبا و فوق العاده می توانند یادگاری بی مانند از سفر شما به مشهد باشند. از صنایع دستی اصیل و ویژه مشهد می توان به گلیم بافی، فرش بافی، ارغوان بافی، سنگ تراشی، نمد بافی، سماور سازی، آینه کاری و از همه مهم تر فیروزه تراشی و سنگ تراشی اشاره کرد.

در مشهد سوغات چه بخریم و از کجا ارزان خرید کنیم؟ بورس خرید سوغات در مشهد

در ادامه به توضیح بیشتر این دست سازه های هنری و صنایع دستی حاصل تلاش و زحمت مردم خوش ذوق و خوش سلیقه مشهد می پردازیم. با ما همراه باشید.

فرش مشهد

فرش، صنعت دست مشهد - فرش مشهد از صنایع مشهوریست که در سرتاسر دنیا خوش آوازه است. فرش دستباف مشهد بخصوص آثار دوران صفویه در اکثر موزه های سراسر دنیا هنر ایران را به نمایش گذاشته است. مشهد از مهم ترین مراکز فرش بافی و قالی بافی در ایران می باشد که با سفر به مشهد می توانید شاهد زیباترین فرش دستباف باشید. اگر قصد خرید فرش را دارید در بازار فرش مشهد می توانید زیباترین و مرغوب ترین فرش ها را پیدا کنید. در طول سفر به مشهد همچنین می توانید فرش مشهد را به عنوان یک یادگاری ماندگار و گرانبها تهیه کنید.

صنایع-دستی-مشهد-1

گلیم بافی مشهد

گلیم، صنعت دست مشهد - گلیم بافی از صنایع قدیمی مشهد است که از گذشته تا به حال زیبایی و اصالت خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است. مشهد یکی از مراکز مهم بافت گلیم است که در آن گلیم با الیاف مرغوب به همراه ذوق و سلیقه ای بی مانند بافته می شود. بسیاری از طرح های این گلیم ها الهام گرفته از طبیعت هستند و در نقش های متنوع حیوانی و طرح های هنری بافته می شوند. در مراکز صنایع دستی مشهد دو نوع اصلی گلیم به نام های سوماک و سوزنی به چشم می خورد.

تفاوت گلیم سوزنی و سوماک - تفاوت این دو نوع گلیم در این است که در گلیم های سوزنی با وجود داشتن گره، یک بافته شبیه قالی هستند با این تفاوت که پرز ندارند. وجه اشتراک گلیم و بافته های سوزنی یا پیچ ها و سوما ها نداشتن پرز است.

علاوه بر این به هنگام خرید گلیم مشهد می بایست به جنس آن نیز توجه کنید. جنس گلیم ها نیز متفاوت است. گلیم ها می تواند از جنس نخ پشمی، پنبه ای و یا کنفی باشند.

صنایع-دستی-مشهد-2

پوستین دوزی مشهد

پوست، صنعت دست مشهد - از دیگر صنایع دستی مشهور مشهد، دست ساز هایی است از جنس پوست گوسفند که به صورت ماهرانه و استادانه ای تزئین، رنگ آمیز و سوزن دوزی شده است.

مراحل ساخت این پوست های زیبا و گرانبهای مشهد به این صورت است: پوست های تازه گوسفند دباغی رنگ آمیزی، به شکل چرمی و در رنگ زرد، به صورتی نرم آماده می کنند، سپس به طرح و الگو مد نظر برش داده و با سوزن می دوزند. برای تزئین آن از هنر رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می کنند.

در سفر به مشهد پوست های تزئین شده مشهد را می توانید در مراکز خرید مشهد به خصوص در بازارچه های طرقبه و شاندیز به یادگار تهیه کنید. از محصولات پوست مشهد می توان به پالتو، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پا دری و غیره اشاره کرد.

صنایع-دستی-مشهد-3

فیروزه تراشی مشهد

فروزه تراشی، صنعت دست مشهد - همانطور که می دانید معروف ترین معدن های فیروزه در استان خراسان واقع شده  و مشهد یکی از مهمترین مراکز تراش فیروزه در دنیاست. فیروزه سالها و قرن هاست که به دلیل جذابیت و خواص بسیار زیاد در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد، زیباترین و خوش تراش ترین سنگ های فیروزه را می توانید پیدا کنید. گردنبند، انگشتر، دستبند و یا گوشواره های فیروزه یکی از بهترین سوغات مشهد است که می توانید در مراکز خرید مشهد، به خصوص در بازار رضای مشهد پیدا کنید. زیبایی زیورآلات فیروزه مشهد شما را حتما حیرت زده خواهد کرد.

صنایع-دستی-مشهد-4

سنگ تراشی و هرکاره تراشی مشهد

سنگ تراشی، صنعت دست مشهد - از قدیمی ترین و البته اصیل ترین صنایع دستی مشهد سنگ تراشی است که قدمت آن به قرن چهاردهم میلادی برمیگردد. حتی تماشای قلم کاری کردن و طرح و نقش انداختن بر روی دیگ ها و ظروف سنگی بسیار جذاب است. هر چقدر که از زیبایی و جذابیت این ظروف سنگی بگوییم باز کم است. این ظروف سنگی از سنگ «سرپانتین» ساخته شده و دارای جنسی نرم و ضربه پذیر است. این دیگ ها در برابر آتش مقاوم هستند و پخت غذا با آنها به دلیل طبخ ملایم لذیذ تر است.

دیزی های سنگی مشهد در دو نوع هستند: دیزی های سنگی استوانه ای که تک نفره و یا دو نفره هستند و نوعی دیگر برای تعداد بیش تر از دو نفر ساخته شده و قابلمه سنگی و یا هر کاره نام دارد.

صنایع-دستی-مشهد-5

نمد بافی مشهد

نمد، صنعت دست مشهد - نمد که جنسی از پشم گوسفند دارد از دیگر صنایع دستی مشهد است. نمد دارای خواص درمانی بسیاری است و در میان افرادی که به روماتیسم و استخوان درد مبتلا هستند از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد به هنگام گشت و گذار در مکان های گردشگری مشهد حتما فروشگاه های صنایع دستی مشهد را خواهید دید. در این فروشگاه ها می توانید لباس ها، قالیچه و یا حتی تشک نمدی تهیه کنید.

درست کردن محصولات نمدی بسیار سخت و طاقت فرساست. به این صورت که پشم را بعد از تمیز کردن و رنگرزی حلاجی می کنند، سپس پشم آماده رفتن به مرحله نمد مال است. در این مرحله به کمک دست و پا نمد را روی زمین می غلطانند که این مرحله و در حین کار کف و صابون هم اضافه می کنند. در نهایت پشم بصورت نمد در می آید.

صنایع-دستی-مشهد-6

ارغوان بافی مشهد

ارغوان بافی، صنعت دست مشهد - طرقبه مشهد در زمینه بافت سبد شهرت دارد. این سبد ها از چوب درختچه خود رویی در طرقبه بافته می شود، چوب ها از اواسط بهار تا اواخر پاییز جمع آوری شده و پس از خیس و مرطوب نگه داشتن توسط هنرمندان بافنده بصورت تار و پود در هم بافته و هنری به نام ارغوان بافی خلق می کنند. تقریبا در همه فروشگاه های صنایع دستی مشهد می توانید ارغوان بافی را ببینید و از این محصولات زیبا خریداری کنید. توجه کنید که در بازار های صنایع دستی شاندیز و طرقبه تنوع و گوناگونی این محصولات به اوج خود می رسد. 

صنایع-دستی-مشهد-7

سماور سازی مشهد

سماور، صنعت دست مشهد - در طول سفر به مشهد سماور های دست ساز با طرح های سنتی و بسیار زیبایی را خواهید دید. در هنگام گشت و گذار و بازدید از صنایع دستی مشهد سماور دستساز مشهد توجه شما را حتما جلب خواهد کرد که میتوانید به عنوان سوغات مشهد خریداری کنید.

صنایع-دستی-مشهد-8

آینه کاری مشهد

آینه کاری، صنعت دست مشهد -  به محض ورود به مشهد و زیارت حرم امام رضا علیه السلام آیینه کاری زیبای حرم شما را حتما متحیر خواهد ساخت. امکان ندارد کسی به مشهد مقدس برود و محو تماشای آیینه کاری های زیبای این شهر و حرم رضوی نشود.

صنایع-دستی-مشهد-9

فروشگاه های صنایع دستی مشهد

1. فروشگاه صنایع دستی خانم در مشهد به نشانی: بلوار مدرس ساختمان تبلیغات اسلامی - جنب هتل فردوسی مشهد

تلفن:09153133251 - 2215200- 2228443

2. فروشگاه صنایع دستی صدر در مشهد به نشانی: سه راه راهنمایی

تلفن: 09155094726 - 8434101

3. فروشگاه صنایع دستی پارتا در مشهد به نشانی: طرقبه - میدان صاحب الزمان - جنب بانک ملی

تلفن: 05124224179 - 05124222606

4. فروشگاه صنایع دستی پاردس در مشهد به نشانی: طرقبه مشهد - میدان صاحب الزمان - مجتمع فتحی پاساژ مروارید

تلفن: 09153233850 - 05124222935

5. فروشگاه صنایع دستی نمکیان رد مشهد به نشانی: طرقبه - نرسیده به میدان صاحب الزمان - سمت راست

مرکز صنایع دستی مشهد

برای بازدید از سایت مرکز صنایع دستی مشهد می توان به این آدرس رجوع کنید: مرکز صنایع دستی خراسان رضوی

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب