محرم در حرم امام رضا

محرم در حرم امام رضا

تاسوعا و عاشورا در حرم امام رضا

هر ساله با شروع ماه محرم و صفر، مشهد مقدس به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر و تور مشهد به عنوان اولین انتخاب مقصد زیارتی ما ایرانی ها بوده و هست. به مناسبت شروع ماه محرم هر ساله مراسم عزاداری و سوگواری در جای جای ایران زمین برگزار می گردد. به همین مناسبت حرم امام رضا که همه وقت از سال مملوء از زائرین این حضرت بزرگوار است، در ایام محرم، در روز های اول ماه محرم و در روز های عاشورا و تاسوعای حسینی نیز مکان تجمع هیئت‌ های عزاداری امام سوم شیعیان است.

مسافرین تور مشهد در روز های پیشین ماه محرم با شرکت در مراسم برگزار شده در جوار آستان قدس رضوی و هیئت های مذهبی در حرم مطهر رضوی به استقبال از ماه محرم الحرام می روند تا در محفل با شکوه قرآن به سوگ و عزاداری آن امام بزرگوار و اهل بیت پاکش بپردازند.

در مراسم استقبال از محرم پرچم های عزای حسینی بر گنبد و گلدسته حرم مطهر رضوی نصب می شود تا شهر، شور حسینی را به نمایش بکشد و برای عزاداری امام شیعیان آماده گردد. در این ایام پیر غلامان حسینی شال عزای حسینی را برای دو ماه عزای محرم و  و ماه صفر در مشهد به تن می کنند. 

پیش از این در رابطه با فضیلت زیارت امام مطهر، امام رضا سخن گفتیم، اما این روز با همه ی فضیلت و شکوه اش تنها روز ویژه سال نیست. مراسم ماه محرم و صفر در حرم امام بزرگوار به گونه ای دیگر روح عزاداران را جلا می دهد و می توان گفت لذت خواندن زیارت عاشورای حسینی در کنار حرم علی بن موسی الرضا فضیلت دو چندان و حس و حالی ناب را برای عزاداران به ارمغان می آورد. در دهه اول محرم بیش از 1200 برنامه ویژه مذهبی و فرهنگی در حرم مطهر رضوی برگزار می گردد و هر روز و هر ساعت در شبانه روز می توانید به قرائت زیبای زیارت عاشورا در حرم مطهر رضوی گوش جان سپارید و آیین این ماه عزیز را در سفر به مشهد ادا کنید.

عزاداری-در-مشهد

عزاداری محرم در حرم امام رضا

مراسم شیرخوارگان در حرم رضوی

در اولین روز جمعه ماه محرم، مادران لباس عزای حسینی را به تن کودکان خود کرده تا در این مراسم شرکت کنند. مراسم شیرخوارگان حسینی ساعت ۹ صبح روز جمعه در صحن جامع رضوی آغاز می گردد و عزادارن با روضه خوانی در شهادت حضرت علی اصغر، در مصیبت و مظلومیت آن معصوم همدردی و عزاداری می کنند. 

مراسم-شیرخوارگان-در-مشهد

شب عاشورا در حرم امام رضا

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم رضوی به صورتی ویژه، با شکوه و عمومی برگزار می گردد تا عزاداران بتوانند نهایت استفاده و فضیلت را از این ماه برده و در مصیبت وارده با امام عزیزشان در سفر به مشهد همدردی کنند. در این شب ها در طول ساعات مشخصی درب های صحن کهن بسته می شود تا مراسمات در آن مکان آغاز گردد. بعد از بسته شدن در، عزاداران حسینی شمع به دست از در های اطراف صحن به طرف صحن کهنه حرکت می کنند و به مرثیه خوانی، عزاداری و دعا می پردازند.

روز عاشورا و تاسوعا در حرم امام رضا

در این روزها عزاداری، سینه زنی، زنجیر زنی و مرثیه خوانی برای امام مظلوم به اوج خود می رسد و جمعیت و هیئت های حسینی در خیابان های اطراف مشهد به ترتیب برای عرض تسلیت و عزاداری وارد محوطه مطهر حرم می شوند. این مراسم از صبح ساعت 8 آغاز شده و تا بعد از نماز ظهر و عصر ادامه دارد.

ویژه برنامه شب عاشورای حسینی نیز بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا برگزار می گردد. 

عاشورا-تاسوعا-در-مشهد

نذری محرم

جبرئیل امین از جانب پروردگار جلیل به پیامبر اکرم فرمود:

ای محمّد، به عزّت و جلالم سوگند، برای فاطمه شیعیان پاک و پاک شده ای خلق می کنم. این شیعیان اموالشان را در راه عزای حسین انفاق می کنند و در راه زیارت حسین جان می دهند و عزای وی را در مجالسشان به پا می کنند، خالصانه بر وی اشک می ریزند، خوابشان را کم می کنند و از این شیوه باز نمی گردند. 

آگاه باشید هر کس در راه عزا و زیارت حسین بن علی علیه السلام به مقدار درهمی انفاق نماید، ملائکه در آنچه انفاق نموده است تا روز قیامت با او داد و ستد می کنند و به ازای هر درهم هفتاد حسنه به وی می دهند و خداوند برای او قصری در بهشت بنا خواهد کرد.

منبع: تَظَلُّمُ الزَّهرَاء، ص73-74

همچنین امام صادق علیه السّلام بر زائران و سوگواران اهل بیت، چنین دعا مى کرد و فرمود:

خدایا آن دیدگان را که اشک هایش در راه ترحّم و عاطفه بر ما جارى شده و دلهایى را که بخاطر ما نالان گشته و سوخته و آن فریاد ها و ناله هایى را که در راه ما بوده است، مورد رحمت قرار بده.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب