فرش دستباف مشهد

فرش دستباف مشهد

راهنمای خرید فرش دستباف مشهد

در طول سفر با تور مشهد، هنگام گشت و گذار در مراکز خرید مشهد و یا بازار های سنتی این شهر، حتما طرح های فرش زیبای مشهد توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. طرح ها و رنگ هایی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب کرده و هر کسی را وسوسه به خرید می کند. فرش مشهد یکی از صنایع دستی مشهد و از سوغاتی های مشهد است.

اگر دارید این مقاله را می خوانید شانس این را دارید که یکی از فرش های دستباف مرغوب مشهد مقدس را خریداری و یا به سوغات ببرید. همانطور که می دانید فرش های مشهد در سراسر ایران از بهترین فرش ها محسوب می شوند، اما پروسه خرید و شناخت فرش خوب و مرغوب کار آسانی نیست. اگر در زمینه خرید فرش و شناخت آنها تخصصی ندارید، در اینکه بتوانید فرشی خوب بخرید هیچ ضمانتی نیست، اما نگران نباشید. این مقاله شما را با تمام فنون نکات مهم برای شناخت یک فرش دستباف مرغوب آشنا می کند. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه فرش دستباف مشهد

قرن هاست که فرش به عنوان یک کالا گران قیمت، تزیینی و نمادین در خانه های ما ایرانی هاست. فرش به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود: دسته اول گلیم و دومین دسته قالی یا قالیچه های رشته ای هستند. از هر دو نوع، گلیم و قالیچه به منظور پوشاندن و گرم کردن دیوار و کف سنگی اتاق ها و خانه ها استفاده می شده است. فرش های دستباف از زیبا ترین دست سازه های زنان روستایی بوده که  با استفاده از مواد طبیعی با کیفیتی، نظیر پشم و ابریشم بافته و آماده می شود. هر روزه بخشی از کار روزمره بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه مشهدی به بافت فرش اختصاص داده می شود. این هنر بین نسل ها دست به دست شده و آموزش داده شده است. تجربه ای که بین نسل ها دست به دست شد، هنری با ارزش در میان خانواده های مشهدی محسوب می شود.

مراحل بعدی این مقاله به شما در شناخت و خرید فرش مشهدی از نظر کیفیت و جنس و مرغوبیت مواد طبیعی کمک می کند تا در عوض سرمایه گذاری زمان و هزینه ، بهترین فرش مشهد را خریداری کنید.

انواع فرش دستباف

پیش از خرید و سفر به مشهد نوع فرشی که می خواهید را مشخص کنید تا هزینه و کیفیت فرش انتخابی مشخص شود.

قالی های منحصر یه فردی که از رنگ طبیعی و ابریشم 100% بافته شده اند بسیار گران هستند. زمان صرف شده برای بافت یک قالیچه با توجه به متراژ و ضخامتش متغیر است. برای مثال معمولا 6 ماه زمان صرف بافت فرش های کوچک تزئینی 30 در 40 سانتیمتر می شود و این زمان برای فرش های بزرگتر به چند سال می رسد. کیفیت الیاف اولیه استفاده شده و زمان صرف شده بر روی یک فرش دو فاکتور مهم در قیمت گذاری فرش هستند. فکر نکنید که مهارت شما در چانه زنی در خرید فرش گران بها و مرغوب ابریشمی دستباف کمک خواهد کرد.

اگر فروشنده ناگهانی قیمت را پایین آورد به کیفیت الیاف فرش انتخابی شک کنید. چرا که آن فرش احتمالا ترکیبی از پشم و ابریشم و یا ابریشم و پنبه است. در مرحله سوم توضیح می دهیم چگونه تفاوت میان ابریشم خالص و فیبر های ترکیبی را پیدا کنید.

حاشیه های فرش می تواند با شما از جنس الیاف سخن بگوید. در حالی که حاشیه ابرشمی نرم و نازک است، حاشیه پشمی نسبتا ضخیم و تند است. اگر گره های حاشیه از دو رنگ متفاوت بود، به این معنی است که بافنده فرش با تجربه و قدیمی بوده است. گره بیش از دو رنگ نشان دهنده بافنده ایست که بچه دار بوده است.

و اما مراقب اصطلاح "فرش عتیقه" توسط فرش فروشان مشهد باشید. آنها اغلب در جستجوی قطعات منحصر به فرد در روستاهای مشهد هستند و گاها یک قطعه را برای سالها یا دهه ها در سالن های نمایشگاه خود نگه داری می کنند و منتظر مشتری مناسب هستند تا با قیمت بالاتری به فرش برسانند. 

فرش دستباف ابریشمی

همیشه روی فرشی را که میخواهید بخرید دست بکشید!

اگر چه فرش های ابریشمی به نظر نرم تر به نظر می رسند، اما گاها تشخیص فرش های ابریشمی با فرش های ابریشم - پنبه بسیار دشوار است. اگر به آنچه که فروشنده به شما می گوید اعتماد ندارید، ذخامت گره های فرش را چک کنید. اگر گره های عمودی ضخیم تر از گره های افقی فرش بود بدین معناست که فریم فرش از دو الیاف مختلف بافته شده است. فرش ابریشم خالص چنان نازک و نرم است که شما می توانید به راحتی آن را بر روی کف بیاندازید و آن را روی زمین بچرخانید. از این رو بیشتر فرش های ابریشم برای پهن کردن بر روی کف استفاده نمی شوند و تنها به عنوان قاب های زیبا به دیوار آویز می شوند. اما فرش های ترکیبی یعنی ابریشم و پنبه به راحتی بر روی زمین نمی چرخند. اگر فرش ضخیم بود و نرم، فرش ابریشم - پنبه است. اما اگر فرش ضخیم و خارش آور بود فرش از پشم خالص است.

اما شناسایی فرش ابریشم گاها به همین آسانی هم نیست. مخلوطی از پنبه و لامبس با کیفیت بالا می تواند به آسانی به جای ابریشم خالص اشتباه گرفته شود، چرا که آنها بسیار نرم هستند. کسانی که فرش ابریشم را دوست دارند اما نمی توانند هزینه بالای آن را پرداخت کنند، فرش لامبس می تواند جایگزین خوبی به جای ابریشم باشد.

نکات خرید فرش دستباف

پشت فرش را چک کنید، طرح و نقش فرش های دستباف و فرش مشهد از هر دو طرف مشخص و واضح است، در حالیکه طرح فرش های ماشینی یک طرفه می باشد.

به تعداد گره ها در واحد مربع نگاه کنید. درست مانند پیکسل ها در عکس های دیجیتال، فرش های با کیفیت بالا چگالی بالا گره دارند. شما به راحتی می توانید این را در قسمت پشت فرش ببینید. چگالی بالاتر فرش، قیمت بالاتر نیز دارد.

فرش های ابریشم در مقابل نور از جهات مختلف در رنگ های متفاوت دیده می شوند و فرش از هر جهت یک رنگ دیده می شود.

ذخامت گره های عمودی و افقی را با هم مقایسه کنید. اگر چه تشخیص ضخامت به راحتی با لمس کردن و مشاهده کردن قابل فهم نیست، اما فرش های بافته شده از یک جنس ( ابریشم خالص، پنبه خالص و یا پشم خالص) دارای یک ضخامت طولی و عرضی هستند.

امضاء مخفی شده در داخل طرح  فرش را ببینید، مثل اسم شهر یا روستایی که فرش در آنجا بافته شده و یا اسم فامیلی بافنده فرش را می توان به عنوان مارک فرش مد نظر گرفت.

ویژگی های فرش دستباف مشهد

چه زمانی فرش بافته شده است؟

فرش های قدیمی تر با قیمت بالاتری نسبت به فرش های جدید به فروش می رسند. طرح آنها نیز می تواند باز گوی داستان های متفاوت تری نیز باشند.

فرش از کدام روستای مشهد خریداری شده است؟ 

طرح و موادی که در بافت فرش استفاده شده است به روستای محل بافت آن فرش مرتبط است. فروشندگان با تجربه می توانند به شما دقیق در رابطه با مواد استفاده شده در بافت فرش سخن بگویند.

بهترین راه شست و شوی فرش چیست؟

مواد مختلف طریقه استفاده مختلفی نیز نیازمند اند. بنابراین مطمئن شوید که پیش از خرید هر نوع فرشی، اطلاعات شست و شوی مناسب فرش را دارید.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب